A BOTANIQ Turai Kastélyban található falfestményeket az a Scholtz Róbert festette, aki az Operaház díszítőfestését is készítette. A festmények restaurálásán 4-5 hónapot dolgozott az a restaurátor csapat, amelyik többek közt az utóbbi években az Operaház, a Párisi Nagyáruház Lotz terme, a Budai Vígadó, a Fertődi kastély hercegi lakosztály, továbbá az Egri Érseki Palota falfestményeinek felújításában is közreműködött. A csapat vezetőjével, Herling Zsuzsa festő-restaurátorral beszélgettünk a Turai Kastély falfestményeiről, illetve a restaurálási munkák kihívásairól.

Mit lehet tudni a BOTANIQ Turai Kastély falfestményeiről?

A kastélyban található falfestményeket az a Scholtz Róbert festette, aki az Operaház díszítőfestését is készítette. A falfestmények, díszítőfestések francia neoreneszánsz stílusban készültek, Alfred Rotschild Buckinghamshire-i kastélyában található festmények alapján. A BOTANIQ Turai Kastély építkezése 1883-ban indult, és három évig tartott, ekkor készültek el a falfestmények is, szekkó technikával. Ez azt jelenti, hogy száraz alapra festették őket, míg például a freskókat vizes alapra festik.

Hol találhatók az épületen belül a festmények, és milyen motívumokat ábrázolnak?

Változatos motívumokkal találkozhatunk a kastélyban való barangolás során. A földszinti előtér boltívein, illetve a földszinti előcsarnokban a mennyezeten rozetta motívumot imitáló díszítőfestés látható. Az első emeleten az előtér boltívein és az előcsarnok tetőtéri részén növényi ornamentikával díszített környezetben többek között figurális és maszkot ábrázoló díszítőfestés található. A földszinti bálterem mennyezetén sablon technikával készült a díszítőfestés, előbbiek mellett pedig még a pálmaházban is felfedezhető falfestmény – itt többek közt ló figura is felfedezhető a motívumok között.

Hogy néz ki a restaurálás folyamata?

Az a cél, hogy az eredetihez legközelebbi állapotában szülessenek újjá a falfestmények. Ennek érdekében az első lépés a fotódokumentáció, amely során megörökítjük a megmaradt felületeket, a rajtuk található eredeti motívumokat. Ezután következik a felületek konzerválása, illetve a hiányzó részek kitömése meszes glettel, hogy szintbe hozzuk a felületeket. Az eredeti díszítőfestésből átrajzolással sablont készítünk és ahol hiányos, vagy lekopott részek vannak, megrajzoljuk a szükséges kiegészítéseket a levett és átrajzolt minták alapján. Ezután megfestjük a mintát színhelyesen, azaz az eredeti színezésnek megfelelően. Nagyon aprólékos munka a falfestmények restaurálása, a BOTANIQ Turai Kastély esetében 4-5 hónapot vett igénybe.

Mitől lesz korhű egy restaurált falfestmény?

A megfelelő színek kikeverésével és a helyes mintarajz használatával. A legnagyobb kihívást e tekintetben a teljesen lekopott motívumok újrafestése jelentette. Egyébként az eredetihez hasonló alapanyagokat használunk festékként. Eredetileg porfestéket használtak a festéshez, ezt keverték össze enyvvel, ami kötőanyagként szolgált. Mi porfestéket, akvarellt és akrilszínezőt használunk, ugyanakkor enyv helyett Metylant használunk kötőanyagként.

BDPST Group - Turai Kastély - Interjú

Nagyon összeszokott csapatnak tűnnek, mióta dolgoznak együtt?

A BOTANIQ Turai Kastély felújítási munkálataiban is részt vevő, nyolc főből álló csapatunk 16 éve dolgozik együtt. Tagjaink között festő-restaurátorok, illetve festőművészek találhatók. A többi közt az utóbbi években az  Operaház, a Párisi Nagyáruház Lotz terme, a Budai Vigadó, a Fertődi kastély hercegi lakosztály, továbbá az Egri Érseki Palota falfestményeinek felújításában is közreműködtünk. A BOTANIQ Turai Kastély restaurálási munkálatai komoly szakmai kihívást jelentettek, és büszkék vagyunk arra, hogy részt vehettünk ebben a jelentős értékmentést megvalósító projektben.